Serwis specjalny
Niedźwiedź Waldek radzi

Zimowe porady motoryzacyjne

Powrót

Skąd wiadomo, że zimówki wymagają wymiany?

Opona – podobnie jak każda inna część zamontowana w samochodzie – z czasem się zużywa i wymaga wymiany. Po czym poznać, że właśnie przyszedł czas, kiedy konieczny jest zakup kompletu nowych zimówek? Zaraz o tym powiemy. Pamiętajcie, żadnego z objawów zużycia nie powinniście bagatelizować!

Producenci opon zazwyczaj przyjmują, że ogumienie można bezpiecznie eksploatować przez 10 lat. To oczywiście umowna granica, określona przy założeniu, że opony będą prawidłowo użytkowane, przechowywane, konserwowane i nie doznają żadnych mechanicznych uszkodzeń. O tak idealne warunki w realnym świecie niezwykle trudno. Dlatego każdy kierowca powinien umieć ocenić stan opon w aucie i zdecydować, kiedy należy je wymienić na nowe.

Ogumienie należy do najbardziej obciążonych podzespołów samochodu. Każdego dnia opony przenoszą ogromne siły na asfalt, a jednocześnie to od nich w głównej mierze zależy bezpieczeństwo jazdy. Szczególnie niekorzystne jest promieniowanie UV, które równie silnie działa latem, jak i zimą. Poza tym na stan ogumienia negatywnie wpływają również: wahania temperatur, wskaźnik wilgotności powietrza oraz zanieczyszczenia drogowe.

Dlatego w trakcie codziennej eksploatacji guma stanowiąca budulec opony może po prostu parcieć, a tym samym – tracić swoje właściwości. Podstawowym objawem starzenia są pęknięcia pojawiające się zarówno na powierzchni bieżnika, jak i bokach. Jeżeli zauważycie uszkodzenia tego typu na swoich zimówkach, nie montujcie ich na kolejny sezon, lecz zainwestujcie w nowy komplet.

Ząbki na oponie – hałas nie do wytrzymania!

Nierównomierne ścinanie klocków opony powoduje powstawanie tzw. zębów. O ile uszkodzenia tego typu nie wpływają zasadniczo na poziom bezpieczeństwa, o tyle ograniczają komfort jazdy, i to zdecydowanie. Im większa prędkość, tym głośniej hałasują wyząbkowane opony. Czasami warkot wydawany przez uszkodzone ogumienie jest na tyle donośny, że kierowca może pomylić go choćby z uszkodzeniem łożyska czy półosi.

Możliwość dalszej eksploatacji ogumienia jest absolutnie wykluczona w sytuacji, gdy na jego powierzchni pojawią się uszkodzenia mechaniczne. Przykładowo dziury w bieżniku można naprawić, pod warunkiem że bardzo szybko zareagujemy na uszkodzenie. W takiej sytuacji mogło bowiem dojść do naruszenia wewnętrznej konstrukcji opony. Poza tym w żaden sposób nie da się fachowo naprawić zimówek przeciętych na boku, z zerwaną stopką (częścią stykającą się z felgą), zdeformowaną gumą czy widocznymi wybrzuszeniami.

Deformacje ogumienia zazwyczaj mają dwie przyczyny. Przede wszystkim może dojść do uszkodzenia gumy w wyniku kontaktu z silnie żrącymi chemikaliami. Co więcej, opona zmieni swoją formę także wtedy, gdy w wyniku urazu mechanicznego dojdzie do uszkodzenia jej konstrukcji nośnej. Wybrzuszenia, zwane w mniej fachowym języku guzami, są wynikiem zerwania nitek osnowy. Ponieważ ich powstanie oznacza naruszenie wewnętrznych struktur, wymiana powinna być dokonana niezwłocznie! W przeciwnym razie nie tylko mogą pojawić się wibracje, lecz także – w skrajnym przypadku – może dojść do rozerwania zimówki w trakcie jazdy.

Ogumienie jest jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa. To za jego sprawą samochód ma styczność z podłożem i to dzięki niemu zachowuje przyczepność. Kontakt z nawierzchnią jest szczególnie ważny zimą, gdy warunki pogodowe nie pozwalają na kompromisy. Tym samym  odpowiedzialny kierowca nie powinien bagatelizować stanu zimówek. W przeciwnym razie zagraża życiu swojemu i pasażerów.

źródło: Onet, foto: Onet

Porada #8

W ocenie stanu ogumienia zawsze pomoże wulkanizator. Jego opinia powinna być ostateczna!

Czytaj więcej

  • Czy policja może zabrać nam dowód rejestracyj...

  • Wstawki Sawki

  • Różne typy opon – sprawdź, który pasuje do tw...

  • Brak opon zimowych? Zobacz czym ryzykujesz!

Forum