Różnice między oponami letnią a zimową widać już na pierwszy rzut oka i dotyczą one kształtu bieżnika. Ogumienie letnie jest konstruowane w taki sposób, żeby miało jak największą liczbę płaskich klocków. To niezwykle ważne, bowiem na suchym asfalcie – czyli w warunkach najczęściej występujących wiosną i latem – zapewniają one maksymalny poziom przyczepności. Dodatkowo zarówno szerokość, jak i głębokość rowków nie są zbyt duże, a liczba lamelek jest zaledwie śladowa.
W przypadku zimówki priorytety są całkowicie inne. Konstruktorzy dbają o szerokie i głębokie rowki. Po co? W ten sposób chcą umożliwić oponie szybkie odprowadzenie dużej ilości błota pośniegowego i wody. Kluczem do sukcesu są także masywne klocki, poprzecinane gęsto usianymi lamelkami. Niewielkie kieszonki na powierzchni opony mają bardzo łatwe zadanie. Zapewniają przyczepność m.in. podczas jazdy po lodzie. Dodatkowo z taką samą łatwością nabierają śnieg, co się go pozbywają.
Nawet 80 stopni Celsjusza – taka jest temperatura pracy opony letniej!
Właściwy kształt bieżnika nie jest jedynym wskaźnikiem, który musi wziąć pod uwagę producent motoryzacyjny podczas projektowania opony. Ogromne znaczenie ma także rodzaj użytego materiału. Ogumienie letnie wykonuje się z twardej mieszanki gumy. Dzięki temu m.in. lepiej znosi upały. Przeciążenia termiczne są naprawdę duże! Gdy na zewnątrz jest około 30 stopni Celsjusza, spokojnie można założyć, że na oponę podczas jazdy oddziałuje nawet półtorakrotnie wyższa temperatura. Latem twarda mieszanka gumy nie tylko się nie topi, lecz także zachowuje wyższą sztywność. A to przekłada się na lepsze prowadzenie i poprawioną stateczność karoserii.
W przypadku ogumienia zimowego producenci stosują bardziej miękką mieszankę. Żeby uzyskać lepszy efekt, uzupełniają ją krzemionką. Inny skład gumy jest w głównej mierze podyktowany całkowicie innymi temperaturami pracy. Zimówki muszą znosić mrozy dochodzące do kilkudziesięciu stopni. Nawet w tak niekorzystnych warunkach powinny pozostać elastyczne i plastyczne, przez co możliwa jest prawidłowa praca lamelek. Użycie miękkiej gumy powoduje, że auto całkowicie inaczej zachowuje się na drodze. W temperaturach na plusie sprawia wrażenie bujającego się, w czasie mrozów efekt stopniowo jest redukowany.
Różnice między oponami letnimi a zimowymi są naprawdę ogromne. Oba typy ogumienia sprawdzają się w skrajnie różnych warunkach, mimo wszystko mają to samo zadanie. Ich celem jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa! Omówienie rozbieżności między ogumieniem letnim a zimowym prowadzi do jeszcze jednego wniosku. Skala różnic jest na tyle duża, że pod znakiem zapytania stawia sens zakupu opon uniwersalnych. Te są tylko kompromisem i lepiej, żeby kierowca nie musiał boleśnie przekonać się o tym, jak bardzo znaczącym.
źródło: Onet, foto: Onet
Opony letnią i zimową dzieli przepaść. Ogromne rozbieżności wynikają z zasadniczo różnych warunków pracy.