Kauczuk naturalny to wyjątkowy surowiec i jeden z najważniejszych składników opony samochodowej. W oponach do samochodów osobowych stanowi od 10 do 30 procent, a jego udział w oponach do pojazdów użytkowych wzrasta nawet do 40 procent. Właściwości kauczuku naturalnego nie da się przy tym całkowicie zastąpić kauczukiem syntetycznym uzyskiwanym z ropy naftowej. Dlatego dostęp do wysokiej jakości naturalnego surowca ma dla producentów opon tak duże znaczenie.
Obecnie kauczuk naturalny jest pozyskiwany niemal wyłącznie z kauczukowców uprawianych jedynie w tzw. „pasie kauczukowym” wokół równika. Zapotrzebowanie na samochody i opony stale rośnie, będzie zatem wzrastało również zapotrzebowanie na kauczuk, którego produkcja niesie ze sobą wiele ograniczeń. Kauczukowiec zaczyna wytwarzać lateks do produkcji kauczuku dopiero po około siedmiu latach. W przeszłości doprowadzało to nierzadko do nieprzewidywalnych wahań cen tego surowca. Co więcej, aby zaspokoić popyt w Azji, Afryce i Ameryce Południowej powstają ogromne monokultury zastępujące las pierwotny.
Zalety mniszka
W odpowiedzi na te problemy, Continental powołał start-up techniczny z Instytutem Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej im. Fraunhofera; IBMES (niem. Fraunhofer-Institut für Molekularbiologie und Angewandte Oekologie) prowadząc badania nad uzyskaniem kauczuku naturalnego z korzeni mniszka. Dotychczasowe rezultaty tych badań są fantastyczne! Kauczuk z mniszka znakomicie wytrzymuje porównanie ze swoim tradycyjnym odpowiednikiem – pod względem chemicznym jest identyczny z produktem kauczukowca. Co więcej, wykorzystywany przez Continental gatunek mniszka jest tak mało wymagający, że jego uprawa będzie możliwa na glebach uważanych dotąd za nieużytki.
Opracowana przez Continental technologia pozwoli w przyszłości na produkcję kauczuku „tuż za rogiem” – w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki. Dzięki temu koszty związane z transportem surowca i emisją zanieczyszczeń będą znacznie niższe. Dodatkowo, uprawa mniszka na mało wartościowych gruntach niskiej jakości pozwoli zapobiec dalszemu niszczeniu cennych lasów deszczowych i dżungli w regionach tropikalnych. Monokultury kauczukowca w samej Azji zajmują obecnie powierzchnię ponad dziesięciu milionów hektarów!
Nowa technologia Continental całkowicie odmieni i ulepszy proces produkcji opon w przyszłości. Skorzystają na tym przede wszystkim klienci, którzy uzyskają dostęp do wysokiej jakości opon, na które nie będą musieli długo czekać.
Pierwsze opony Continental z gumy uzyskanej z korzeni mniszka lekarskiego będą poddawane testom na publicznych drogach w ciągu najbliższych lat.
źródło: Continental, foto: Continental
Zastąpienie tradycyjnej gumy z kauczukowca materiałem z mniszka przyczynia się do ochrony lasów deszczowych.