Serwis specjalny
Pingwin Zbyszek radzi

Zaskocz przyszłość

Powrót

Jak możemy stworzyć świat bez wypadków?

Każdy wypadek to o jeden za dużo, zwłaszcza jeśli jego skutkiem jest uraz lub nawet utrata życia. Z uwagi na fakt, że łączna liczba pojazdów na świecie wzrosła do około miliarda, bezpieczeństwo na drodze stało się najważniejszym wyzwaniem dla społeczeństw, branży i polityków.

W Dziale Podwozi i Bezpieczeństwa rozwijamy technologie, które poprawiają poziom bezpieczeństwa i dynamikę jazdy. Systemy bezpieczeństwa czynnego, takie jak elektroniczne hamulce czy systemy wspomagające kierowcę, ostrzegają przed zbliżającymi się zagrożeniami i włączają się, by poprawić sterowanie i właściwości jezdne, a także skrócić drogę hamowania. Pomagają one wyeliminować ludzkie błędy, które są przyczyną większości wypadków. Systemy bezpieczeństwa biernego, takie jak poduszki powietrzne czy ochrona pieszych, zapewniają optymalną ochronę w razie wypadku.

Co musi się stać, by nic się nie stało?

Aby zbliżyć się do naszego celu, którym jest świat bez wypadków, nie zadowolimy się niespójnymi rozwiązaniami. W systemie ContiGuard® firma Continental połączyła ratujące życie elementy z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego, tworząc innowacyjną koncepcję. Wyjątkowy sposób współpracy pomiędzy tymi elementami zapewnia wymierne korzyści. Należą do nich krótsza droga hamowania, lepsza ochrona pasażerów i pieszych przed urazami, zapobieganie wypadkom oraz ograniczenie ich skutków. W praktyce działa to w sposób następujący:

1. Normalna jazda

Aktywny tempomat i systemy ostrzegające przed uderzeniem przodem informują kierowcę o odległości od jadącego przed nim pojazdu. Dane z kamery oraz system kontroli toru jazdy pomagają utrzymać samochód na pasie, który jest monitorowany przez system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu.

2. Sytuacja niebezpieczna

Gdy nawierzchnia jest śliska i istnieje ryzyko poślizgu, układ stabilizacji toru jazdy (ESC) ingerujący w układ hamulcowy, kierowniczy i silnik pomaga w odpowiednim momencie ustabilizować pojazd.

3. Przed wypadkiem

Jeżeli mimo wczesnego ostrzeżenia kierowca odpowiednio nie zareaguje, użyte zostaną wszelkie dostępne środki ochrony pasażerów i innych użytkowników drogi, takie jak ograniczenie prędkości uderzenia przez układ wspomagający hamowanie awaryjne.

4. Podczas wypadku

W przypadku zderzenia wszystkie podsystemy, takie jak sterowniki poduszek powietrznych czy czujniki wypadku, są już doskonale ze sobą skoordynowane.

5. Po wypadku

Krótko po pierwszym uderzeniu uruchamiane są środki mające zapobiec kolejnym kolizjom lub złagodzić ich skutki. Automatycznie powiadamiane są również służby ratunkowe.

źródło: Continental, foto: Continental
 

 

Porada #3

Świat bez wypadków?  Tylko od nas zależy czy uda się zrealizować tę wizję. Najlepiej zacząć od dobrego przygotowania auta i wyposażenia go w opony, które zwiększą nasze bezpieczeństwo.

Czytaj więcej

  • Co się stanie jeśli każdy będzie miał samochód?

  • Doskonal swoją technikę

  • Kto będzie w przyszłości prowadził?

  • Zautomatyzowany Wewnętrzny Analizator Hamowania

Forum