Czy automatyczne prowadzenie oznacza więcej przyjemności?
W kierowaniu samochodem chodzi nie tylko o mobilność i transport, lecz także o pasję i radość – innymi słowy o przyjemność z prowadzenia. Bez względu na wszystko, kierowcy nadal będą mogli jej doświadczać, ponieważ zawsze będą mogli zdecydować, czy i kiedy przekazać pewne funkcje pojazdowi, a kiedy samemu przejąć kontrolę. Każdy, kto pokonuje codziennie tę samą trasę lub wybiera się w długą, monotonną podróż, z radością „przekaże kierownicę" pojazdowi, aby w tym czasie móc zająć się czymś zupełnie innym. Automatyczne prowadzenie oznacza więc, że jazda zawsze będzie przyjemna, niezależnie od tego, czy na autostradzie postanowimy prowadzić sami, czy pozwolimy się po prostu wieźć.
Skoro wszystko wokół działa online, dlaczego z samochodem miałoby być inaczej?
Już dziś czujniki monitorujące otoczenie samochodu gwarantują większe bezpieczeństwo na drodze. Dzięki nim pojazdy przyszłości będą w stanie ostrzegać przed niebezpiecznymi sytuacjami na drodze. Kierowca otrzyma informację o tym, że zbliża się do korka na tyle wcześnie, by mógł zareagować. W tym celu pojazdy zostaną podłączone do internetu, dzięki czemu będą mogły wysyłać i odbierać informacje z sieci. Samochód zbierze dane o ruchu, topografii trasy, warunkach atmosferycznych oraz informacje o innych użytkownikach drogi, a następnie podda je analizie. Później dane te zostaną udostępnione innym pojazdom, a dodatkowo także samochód wykorzysta odpowiednie informacje do oceny sytuacji na drodze. Pojazd stanie się częścią zintegrowanej sieci, a oparty na przewidywaniu model jazdy, nabierze całkowicie nowego znaczenia dla przyszłej mobilności.
Kto testuje automatyczne prowadzenie przed udostępnieniem tej technologii wszystkim kierowcom?
Ponad 1300 specjalistów z firmy Continental pracuje nad systemami wspomagającymi kierowcę i podstawami automatycznego prowadzenia. W ciągu około 15 lat pracowaliśmy nad ponad 100 projektami wsparcia kierowców realizowanymi na zamówienie producentów samochodów na całym świecie. Od 2007 roku angażujemy się w projekty badawcze dotyczące automatycznego prowadzenia. W 2012 roku, w stanie Nevada udało nam się przeprowadzić kompleksowe testy, w trakcie których samochód pokonał, w dużym stopniu samodzielnie, ok. 25 000 km po drogach publicznych, bez żadnego wypadku. Po raz pierwszy niemal gotowe do wdrożenia technologie, wykorzystano do monitorowania otoczenia auta i kierowania nim. Pozwalają one elektronice pojazdu wykrywać wielkość przeszkód i odległość od nich, a także odpowiednio sterować hamulcami oraz kierownicą. Samochód testowy był w stanie bez problemów zinterpretować stosunkowo złożone scenariusze i na tym poziomie zautomatyzowania przejąć od kierowcy część obowiązków. Wspólnie z naszymi partnerami z branży motoryzacyjnej wyposażymy i przebadamy kolejne pojazdy testowe zawierające technologie niemal gotowe do produkcji. W ten sposób z determinacją zmierzamy w kierunku mobilności nowego rodzaju, aby pewnego dnia każdy z nas mógł jej doświadczyć.
źródło: Continental, foto: Continental
Nawet najlepszy automat może wpaść w poślizg na pokrytej lodem nawierzchni, jeśli nie będzie miał zimowych opon, dlatego warto zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie zwlekać z wymianą opon.