Serwis specjalny
Niedźwiedź Waldek radzi

Zimowe porady motoryzacyjne

Powrót

Kształt bieżnika – jaką oponę wybrać?

Bieżniki we współczesnych oponach zimowych mają coraz oryginalniejsze wzory. Poniżej próbujemy wskazać, dlaczego warto podążać za aktualnymi trendami i śledzić najnowsze rozwiązania producentów.

Opony zimowe rządzą się swoimi prawami. Ich bieżnik powinien mieć solidną budowę, wyraźnie zaznaczone i duże klocki oraz głębokie rowki umożliwiające odprowadzenie wody i błota pośniegowego. Niezwykle ważną rolę odgrywają również tzw. lamelki. Dzięki ich ułożeniu w kształcie kieszonek opona niemal wgryza się w śnieg podczas jazdy. Dodatkowo lamele są skonstruowane w taki sposób, żeby równie łatwo nabierały śnieg, co się go pozbywały – to zapewnia przyczepność na ośnieżonych drogach.

Ułożenie charakterystycznych elementów opony ma ogromne znaczenie. Jednym z dostępnych typów bieżnika jest bieżnik kierunkowy. Jego kształt  dostosowuje się do kierunku, w którym opona będzie się obracać. Drugi typ to bieżnik asymetryczny. W tym przypadku kształt i sposób ułożenia klocków po jednej stronie opony nie odpowiadają układowi zastosowanemu po drugiej stronie. Obecnie odchodzi się od produkcji bieżników symetrycznych.

Sposób ułożenia poszczególnych elementów bieżnika w głównej mierze jest podyktowany względami technologicznymi. Jeśli chodzi o opony zimowe, układ kanałów, klocków i lameli musi być dostosowany do warunków drogowych występujących zimą. Dzięki temu opona podczas jazdy po śniegu, błocie pośniegowym czy lodzie będzie  zapewniała optymalną przyczepność oraz kontrolę trakcji i poczucie panowania nad samochodem.

Kształt bieżnika to też rodzaj podpisu producenta!

Producenci ogumienia coraz częściej przyznają, że podczas projektowania bieżnika ważną rolę pełni również estetyka. W czasach ogromnej konkurencji na rynku firmy oponiarskie tworzą charakterystyczne wzory, które wyróżniają ich produkty. Te oczywiście są optymalizowane pod kątem właściwości jezdnych, ale jednocześnie mają być spersonalizowanym podpisem wytwórcy. Dzięki niemu ogumienie – a właściwie marka opony – staje się rozpoznawalne, i to już na pierwszy rzut oka.

Bieżnik jest niezwykle ważnym elementem bezpieczeństwa oraz – co wykazaliśmy – swoistym identyfikatorem firmy z racji swojego kształtu. Warto dodać, że wraz z pozostałymi częściami opony bieżnik spełnia jeszcze inne zadania. To on w dużej mierze wpływa na opory toczenia oraz hałas generowany podczas jazdy. Pierwszy ze wskaźników decyduje o obniżeniu lub zwiększeniu zapotrzebowania na paliwo. Natężenie hałasu przekłada się na zwiększenie lub ograniczenie komfortu jazdy.

Skoro mowa o bieżniku opony zimowej, to nie sposób pominąć jeszcze jednej kwestii. Jazda zimą jest niezwykle wymagająca i momentami bywa naprawdę trudna. Dlatego szczególnego znaczenia nabiera głębokość bieżnika. Zagadnienie to regulują nawet przepisy. Polskie prawo nie dopuszcza możliwości dalszej eksploatacji opony w sytuacji, gdy jej bieżnik ma mniej niż 1,6 mm głębokości. Specjaliści z rynku oponiarskiego nie mają jednak wątpliwości, że w przypadku zimówek wskaźnik ten jest zdecydowanie za mało restrykcyjny. Z uwagi na specyfikę pracy lameli czy rowków za  graniczną wartość kierowcy powinni uznać 4 mm.

Głównym i nadrzędnym celem prac nad ustaleniem kształtu bieżnika w oponach zimowych zawsze jest bezpieczeństwo. W końcu to od  formy bieżnika zależy poziom przyczepności oraz możliwość jazdy w trudnych warunkach drogowych. To jednak nie oznacza, że producenci ogumienia nie mogą upiec dwóch pieczeni na jednym ogniu. Przy zachowaniu wymogów technologicznych mogą ukształtować bieżnik w taki sposób, żeby ten stanowił ich charakterystyczny podpis.

źródło: Onet, foto: Onet

Porada #6

Charakterystyczny bieżnik nie jest modnym dodatkiem. Jego kształt decyduje zawsze o bezpieczeństwie.

Czytaj więcej

  • Zimoaktywni.pl

  • Kupiłeś nowe zimówki? Z tymi usterkami samoch...

  • Brak opon zimowych? Zobacz czym ryzykujesz!

  • Na co zwrócić uwagę przy zakupie samochodu uż...

Forum