Coraz częściej opony do swoich aut kupujemy w sklepach internetowych lub na portalach aukcyjnych, nie korzystając z pomocy profesjonalnych sprzedawców. W takiej sytuacji niezwykle łatwo o pomyłkę. W sklepach on-line zwykle podstawowym kryterium wyszukiwania jest rozmiar opony, po wpisaniu tego poszukiwanego wyświetlana jest lista dostępnych modeli ogumienia. Zdarza się jednak, że wśród opon o takim samym rozmiarze mogą się trafić gumy o zupełnie różnym przeznaczeniu. Z takim problemem mogą się spotkać np. właściciele SUV-ów. Jeśli w wyszukiwarce wpiszemy np. rozmiar 205/70 R15, to w wynikach – jeśli nie zostaną wybrane inne kryteria wyszukiwania – mogą się pojawić zarówno opony przeznaczone do aut 4x4 (od rekreacyjnych aż po wyczynowe nienadające się do normalnej jazdy), gumy do aut osobowych jeżdżących wyłącznie po utwardzonych nawierzchniach oraz opony przeznaczone do aut dostawczych. Jeśli w takiej sytuacji niezorientowany nabywca będzie chciał kierować się np. tylko renomą danej marki oraz ceną konkretnego modelu opony, może popełnić bardzo poważny błąd.
Opony terenowe AT/MT
Jeśli ktoś porusza się wyłącznie po utwardzonych drogach, to zakup opon terenowych (zarówno bardziej uniwersalnych AT, jak i typowo terenowych, błotnych MT) mija się z celem. Na takich gumach auto na zwykłej nawierzchni prowadzi się i hamuje znacznie gorzej niż na ogumieniu typowo drogowym, dodatkowo trzeba się liczyć z odczuwalnym spadkiem komfortu jazdy (szczególnie na MT-kach) i wyraźnym wzrostem zużycia paliwa. Uwaga! O taką pomyłkę najłatwiej podczas wyszukiwania opon na zimę, bo tego typu opony są zwykle klasyfikowane jako całoroczne i mają oznaczenia M+S, przez co bywają oferowane jako zimówki.
Opony do aut dostawczych
Opony do aut dostawczych są z bardziej trwałe i wytrzymałe od opon przeznaczonych do samochodów osobowych – ale to wcale nie powód, żeby z nich korzystać, jeśli nie jest to konieczne. Takie gumy mają znacznie sztywniejszą budowę, zawieszenie auta musi być dostosowane do ich charakterystyki, w przeciwnym razie drastycznie obniży się komfort jazdy, a samo zawieszenie wcześniej się zużyje. Gorsze będzie też prowadzenie, szczególnie przy wyższych prędkościach, wydłużą się też drogi hamowania. Uwaga! Takie opony mają też zwykle niski indeks prędkości (np. R do 170 km/h). Używanie ich w autach zdolnych do osiągania znacznie wyższych prędkości jest niebezpieczne i niezgodne z prawem.
Opony do aut osobowych
Oferują najwyższy komfort i najlepsze właściwości jezdne na asfalcie, ale nie nadają się, żeby zjeżdżać na nich z utwardzonych dróg.
Opony do SUV-ów
To najczęściej kompromis między przyzwoitymi właściwościami jezdnymi na asfalcie i umiarkowaną zdolnością do jazdy po bezdrożach. Do rajdów w trudnym terenie czy turystyki przeprawowej nie nadają się, ale okazjonalnie można zjechać na nich z asfaltu.
Pamiętaj!
Przy doborze opon kieruj się nie tylko rozmiarem, ale też indeksami nośności i prędkości oraz przeznaczeniem konkretnego modelu ogumienia.
źródło: Onet, foto: Shutterstock
Przy wyborze opon zastanów się nad ich przeznaczeniem. Nie warto kupować w pośpiechu!