Doświadczeni kierowcy z reguły z łatwością odróżniają opony letnie od zimowych. Tym, co różni je już na pierwszy rzut oka, jest inny kształt bieżnika. Zimówki mają bardziej agresywną, ponacinaną licznymi lamelkami rzeźbę. Taka konstrukcja służy przede wszystkim temu, żeby lepiej „wgryzały się” w śnieg i błoto pośniegowe. Tymczasem w przypadku opon letnich znacznie ważniejsze jest uzyskanie optymalnego kompromisu między powierzchnią styku opony z podłożem, a tym, jak bieżnik radzi sobie z odprowadzaniem wody spod opony.
Tym, czego jednak gołym okiem nie widać, a jest równie ważne jak sama rzeźba bieżnika, jest kwestia zupełnie innego składu mieszanki gumowej, z których wykonuje się opony w zależności od tego, w jakich warunkach mają one być wykorzystywane.
Mieszanka ważniejsza od bieżnika
Samą rzeźbę bieżnika niezwykle łatwo jest skopiować – opony renomowanych producentów i ich tanie azjatyckie podróbki, często wyglądają niemal tak samo. Na drodze jednak zachowują się zupełnie inaczej. To właśnie najlepszy dowód na to, jak ważne są materiały, z których opony powstają. Skład mieszanki jest u renomowanych producentów pilnie strzeżoną tajemnicą.
Opony przeznaczone do eksploatacji w warunkach letnich wykonywane są ze sztywniejszej gumy, która ma być odporna na pracę przy wysokich temperaturach. Taki materiał zupełnie nie nadaje się jednak do opon zimowych, bo przy niskich temperaturach robi się coraz twardszy, co negatywnie wpływa na przyczepność. Opony zimowe wykonywane są z mieszanek, które nawet przy bardzo niskich temperaturach zachowują elastyczność. Ich wady objawiają się jednak, kiedy robi się zbyt ciepło. W czasie upałów taka guma robi się zbyt miękka, przez co opony zużywają się w zastraszającym tempie, a auto prowadzi się niestabilnie.
Opony całoroczne
Skoro więc opony zimowe aż tak bardzo różnią się właściwościami od gum letnich, to jak zbudowane są opony całoroczne? Takie opony zawsze stanowią kompromis pomiędzy oponami letnimi i zimowymi. Z reguły ich bieżnik ma elementy charakterystyczne dla obu typów opon – znajdziemy na nim zarówno lamelki (ale jest ich zwykle mniej niż w typowych oponach zimowych), jak i szerokie rowki obwodowe do odprowadzania wody i np. jeden rządek większych, nieponacinanych kostek bieżnika zapewniający stabilność na suchych i krętych odcinkach. Kompromisowy musi być również skład mieszanki gumowej – choć większości nowoczesnych, markowych gum całorocznych bliżej jest do opon zimowych niż do letnich.
źródło: Onet, foto: Shutterstock
To, co charakteryzuje wygląd opony zimowej, to lamele – mają za zadanie wgryzać się w śnieg, zapewniając lepszą przyczepność. Dodatkowo opona typowo zimowa wykonana jest z mieszanki gumowej zachowującej odpowiednią elastyczność w niskich temperaturach.