Wystarczy niewielka różnica w średnicy zewnętrznej opon założonych na jednej osi, by samochód ściągał na lewą lub prawą stronę. Ta różnica może wynikać z nierównego zużycia opon, ale też z zastosowania ogumienia różnych modeli na tej samej osi. Szczególnie duże różnice w faktycznym rozmiarze opon mają miejsce w przypadku ogumienia różnych marek.
Continental radzi: W przypadku samochodów z napędem na jedną oś dopuszczalne jest zastosowanie opon różnych marek i modeli na przedniej i tylnej osi, z zastrzeżeniem oczywiście, że na jednej osi opony muszą być takie same. Ta zasada jednak nie sprawdza się w przypadku samochodów ze stałym napędem na cztery koła. Jeśli obwód kół przednich i tylnych w takim aucie jest choćby minimalnie różny, dochodzi do przyspieszonego zużycia układu przeniesienia napędu, szczególnie podczas jazdy po nawierzchni o dobrej przyczepności. W przypadku aut z dołączanym napędem drugiej osi i różnych oponach z przodu i z tyłu, dołączenie napędu drugiej osi jest dopuszczalne tylko podczas jazdy po luźnej lub śliskiej nawierzchni.
Różne opony jednak różnią się od siebie nie tylko rozmiarem: inaczej odprowadzają wodę, zapewniają różną przyczepność w różnych warunkach. W przypadku gwałtownego hamowania samochodem wyposażonym w różne opony na jednej osi, układ ABS chroni nas przed utratą panowania nad autem, ograniczając siłę hamowania koła o większej przyczepności. Wydłuża się wówczas droga hamowania. Natomiast gwałtowne naciśnięcie hamulca w aucie bez ABS-u z oponami o różnej przyczepności na jednej osi powoduje gwałtowny, niekontrolowany obrót samochodu i utratę panowania nad autem! Uwaga: w przypadku dużej różnicy w zewnętrznej średnicy opon w aucie z ABS-em w każdej chwili może dojść do wyłączenia tego układu.
Jeśli chodzi o odprowadzanie wody, szczególne zagrożenie pojawia się, gdy koła natrafią na równomierną warstwę wody rozlanej np. na całej szerokości pasa ruchu. W takiej sytuacji opona gorzej odprowadzająca wodę wyhamowuje auto, co może doprowadzić do nagłego ściągania samochodu. To niebezpieczne.
Sytuacja, w której jedno z kół ma zdecydowanie inny rozmiar niż pozostałe pojawia się, gdy zakładamy tzw. dojazdówkę. Takie koło najlepiej jest założyć na tylną oś. Należy traktować je jako rozwiązanie awaryjne i w żadnym wypadku nie przekraczać prędkości 80 km/h. Zaświecenie się kontrolki ABS-u w takiej sytuacji oznacza, że układ przestał działać – będzie funkcjonował dopiero po założeniu koła w prawidłowym rozmiarze.
Warto wiedzieć, że nawet tak drobny – wydawałoby się – parametr, jak indeks prędkości również ma wpływ na właściwości opon. W żadnym wypadku nie należy używać na jednej osi opon nawet tej samej marki i tego samego modelu z różnymi indeksami prędkości. Opona o wyższym indeksie prędkości ma nieco inne właściwości, może być sztywniejsza, może też inaczej reagować na zmiany temperatury. Oznacza to, że przyczepność opony z indeksem np. V (do 240 km/h) może być w pewnych warunkach zdecydowanie inna niż opony z indeksem T (do 190 km/h) – nawet jeśli bieżniki tych dwóch opon wygldają identycznie.
źródło: Onet, foto: Shutterstock
Używanie dwóch różnych opon na jednej osi może być bardzo niebezpieczne. Nawet minimalne różnice w rozmiarze, może spowodować, że samochód będzie ściągał na jedną stronę.