Większość samochodów jest fabrycznie przystosowana do użycia więcej niż jednego rozmiaru opon. W praktyce w większości przypadków możliwych do zastosowania opcji jest znacznie więcej, co nie znaczy, że przy doborze opon obowiązuje dowolność i że każda zmiana dobrze wpływa na komfort i bezpieczeństwo.
Przy założeniu, że nie zmieniamy obręczy, jeden parametr, czyli średnica osadzenia opony (wyrażana w calach – np. 14”, 15”, 16” itp.), musi pozostać niezmieniony. Nie da się na 14-calową felgę założyć 15- albo 13-calowej opony. W przypadku wielu aut możliwe jest zastosowanie opon minimalnie szerszych lub minimalnie węższych przy jednoczesnej zmianie profilu opony w taki sposób, by zewnętrzna średnica opony nie zmieniła się w stosunku do oryginalnej o więcej niż 2 proc. Przypomnijmy: profil opony (wyrażany liczbą, np. 50, 60 czy 70) to stosunek wysokości ścianki bocznej opony do jej szerokości. Jeśli zastosujemy oponę węższą przy zachowaniu niezmienionego profilu opony (np. 175/60 R14 zamiast 185/60 R14), sprawimy, że zewnętrzna średnica koła będzie mniejsza – zmiana będzie więc nieprawidłowa. W opisanym przypadku zamiast opony w rozmiarze 185/60 R14 można zastosować ogumienie w rozmiarze 175/65 R14 – wówczas zewnętrzna średnica koła zostanie zachowana.
Czasem zdarza się, że chęć zmiany rozmiaru opon podyktowana jest słabą dostępnością lub wysoką ceną opon w mniej popularnym rozmiarze. Takie zmiany (należy je jednak konsultować z fachowcem) powodują oczywiście mniejsze lub większe zmiany charakterystyki auta; wyższy profil opony wiąże się z poprawą komfortu, ale niższą stabilnością auta na szybko pokonywanych zakrętach; węższe opony mogą oznaczać nieco dłuższą drogę hamowania, ale np. lepsze prowadzenie samochodu w koleinach w czasie deszczu.
Dobierając opony, warto pamiętać o indeksach nośności i prędkości. Jeśli opona jest opisana 195/65 R15 91H, to: „195” oznacza szerokość opony w milimetrach, „65” to profil opony, „15” to średnica osadzenia, „91” to indeks nośności, a „H” to indeks prędkości. Indeksy nośności i prędkości są ze sobą powiązane: indeks nośności określa maksymalne obciążenie opony (w tym przypadku 615 kg) przy prędkości wskazanej indeksem prędkości (w naszym przypadku H = 210 km/h). Z kolei indeks prędkości określa maksymalną dopuszczalną prędkość jazdy przy obciążeniu wskazanym przez indeks nośności. Kombinacja tych dwóch parametrów to nic więcej jak oznaczenie wytrzymałości opony na przeciążenia wynikające z obciążenia i prędkości jazdy. Każdy producent auta określa minimalne wymagania w tej kwestii (np. samochody dostawcze lub MPV wymagają często opon o podwyższonym indeksie nośności) i... należy się ich trzymać. Zdecydowanie nie warto kupować opon z indeksem prędkości „V” (do 240 km/h), jeśli nasze auto wymaga opon o indeksie prędkości „T” (do 190 km/h). Opony o wysokim indeksie prędkości są bardziej wrażliwe na działanie niskich temperatur, mogą być też nieco sztywniejsze od opon o niskim indeksie.
Reasumując: najlepiej, jeśli kupując opony, dobieramy jeden z rozmiarów rekomendowanych przez producenta samochodu. Wszelkie odstępstwa, choć często możliwe, mogą mieć wpływ na zachowanie auta. Zmieniając rozmiar opon, robimy to na własną odpowiedzialność.
źródło: Onet, foto: Shutterstock
Kupując nowe opony, sprawdź jakie parametry zaleca producent Twojego auta. Tylko odpowiednio dobrane ogumienie pozwoli na wykorzystanie w pełni możliwości samochodu.