Serwis specjalny
Mors Kuba radzi

Jak wybrać opony

Powrót

Jak czytać oznaczenia opon?

Na każdej oponie – poza marką producenta i modelem – można znaleźć cały szereg oznaczeń informujących o jej rozmiarze, parametrach, wieku, miejscu produkcji, przeznaczeniu czy specyficznej konstrukcji. Niektóre z nich przydać się mogą użytkownikowi (choćby te mówiące o rozmiarze czy wieku) np. przy zamawianiu nowego ogumienia, inne (m.in. wskazówki montażowe) przewidziano dla fachowców obsługujących ogumienie.

245/45 R17 – rozmiar opony

Pierwsza liczba (tu: 245) to szerokość  opony podana w milimetrach. 45 to profil opony – stosunek wysokości ścianki bocznej do szerokości; im niższy profil, tym „niższa” opona. W naszym przykładzie wysokość ścianki bocznej opony stanowi 45 proc. jej szerokości. R to oznaczenie opony radialnej – obecnie w samochodach osobowych  innych opon się nie stosuje.

99H – indeks nośności oraz prędkości

(tu: 99) oraz indeks prędkości (tu: H).  Indeks nośności opony określa maksymalne obciążenie opony przy prędkości określonej indeksem prędkości. Nośność podawana jest dwu lub trzycyfrową liczbą. Właściwą wartość maksymalnego obciążenia można odczytać z tabeli indeksów nośności opon. W naszym przypadku 99 oznacza 775 kg, a np. 91 – 615 kg.

Jeśli chodzi o indeksy prędkości, to są to oznaczenia literowe, gdzie np. T = 190 km/h, H = 210 km/h, V – 240 km/h, W – 270 km/h. Zarówno indeks prędkości jak i nośności to ważny parametr mający wpływ na pracę opony. Nie wolno zakładać do auta opon o zbyt małej nośności (to problem występujący szczególnie w przypadku małych samochodów wielozadaniowych, minivanów czy aut osobowo-dostawczych), jak i o zbyt małym indeksie prędkości. Ważne: nie ma sensu kupowanie opon o zbyt wysokim indeksie prędkości – tak opona może być dla naszego auta np. zbyt sztywna, a w niektórych wypadkach przy zbyt małym obciążeniu może mieć nie dość dobrą przyczepność.
Uwaga! Nie należy montować w jednym aucie opon o różnych indeksach nośności/prędkości. Nawet jeśli jest to ten sam model ogumienia i opony wyglądają identycznie, to znacząco różnią się od siebie właściwościami jezdnymi  – a już w żadnym wypadku nie wolno montować opon o różnych indeksach prędkości na jednej osi auta.

Indeksy prędkości:

  • M - do 130 km/h
  • N - do 140 km/h
  • P - do 150 km/h
  • Q - do 160 km/h
  • R - do 170 km/h
  • S - do 180 km/h
  • T - do 190 km/h
  • H - do 210 km/h
  • V - do 240 km/h
  • W - do 270 km/h
  • Y - do 300 km/h

Indeksy nośności:

  • 85 - 515 kg / na oponę
  • 86 - 530 kg / na oponę
  • 87 - 545 kg / na oponę
  • 88 - 560 kg / na oponę
  • 89 - 580 kg / na oponę
  • 90 - 600 kg / na oponę
  • 91 - 615 kg / na oponę
  • 92 - 630 kg / na oponę
  • 93 - 650 kg / na oponę
  • 94 - 670 kg / na oponę
  • 95 - 690 kg / na oponę
  • 96 - 710 kg / na oponę
  • 97 - 730 kg / na oponę
  • 98 - 750 kg / na oponę
  • 99 - 775 kg / na oponę
  • 100 - 800 kg / na oponę
  • 101 - 825 kg / na oponę
  • 102 - 850 kg / na opon


Outside – to wskazówka montażowa, na niektórych oponach jej nie ma.  Strona opony z napisem „Outside” powinna znajdować się na zewnątrz auta. Od wewnętrznej strony auta, niewidocznej bez podnośnika, widzimy napis „Inside”. Koła z oponami z mającymi takie oznaczenia mogą być zakładane na dowolne koła pojazdu, nawet jeśli wydaje nam się, że po zmianie strony auta bieżnik pracuje „do tyłu”.

Rotation – kierunek obrotu opony (oznaczenie stosowane na oponach kierunkowych). To informacja także dla użytkownika – koło z taką oponą można zakładać na przedniej albo tylnej osi, ale bez przemontowania w warsztacie nie można zmieniać jej pozycji na aucie z jednej strony na drugą, gdyż pracowałaby „do tyłu”, co jest niedopuszczalne.

Extra Load – oznaczenie wskazujące na oponę o zwiększonej nośności (inne oznaczenia RF, XL)

Tubeless – opona bezdętkowa

Runflat,  a także, w zależności od producenta: RFT (Run Flat Tires), ROF (run on flat),  RSC (Runflat System Component), SST (Self Supporting Technology), PAX, ZP – opony pozwalające na przejechanie do kilkudziesięciu km z ograniczoną prędkością po utracie ciśnienia spowodowanej uszkodzeniem.

RFP –  (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę.

Retread – opona bieżnikowana

M+S – mud and snow, symbol stosowany na oponach, zimowych, całorocznych, niektórych terenowych. Nie zawsze oznacza oponę zimową!

Śnieżynka –symbol 3PMSF – (ang: Three Peak Mountain Snow Flake), czyli śnieżynka na tle trzech górskich szczytów, oznaczenie „prawdziwej” opony zimowej. Jest stosowane także na niektórych oponach całorocznych, które spełniają określone kryteria w zakresie przyczepności na ośnieżonej nawierzchni.

TWI – na wysokości tych liter w bieżniku opony znajduje się wskaźnik zużycia granicznego bieżnika

20 05 – data produkcji opony – pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku, a dwie kolejne – rok; w tym przypadku: 20 tydzień 2005 roku.

Max Inflation (albo tylko MAX) – maksymalne dopuszczalne ciśnienie powietrza w oponie, np. 350 KPA/51 PSI. By przeliczyć to na częściej stosowane w Polsce jednostki BAR, należy użyć przelicznika jednostek. Tu: 350 KPA = 3,51 Bar. To ważna wiadomość przy pozostawianiu nieużywanych opon na przechowanie: można w nich podwyższyć ciśnienie, ale nie wolno przekroczyć wartości podanej na boku opony.

DOT  oraz  oznaczenie producenta. Sam skrót DOT oznacza, że opona spełnia wymogi  amerykańskiego departamentu transportu. Obok symbolu DOT znajduje się zakodowane oznaczenie producenta oraz modelu ogumienia, np.  NJ HR 2AE2. To informacje czytelne tylko dla fachowców. Ci, którzy znają kody poszczególnych wytwórni mogą z nich wyciągnąć bardzo ciekawe informacje, zdarza się np. że opony jednej marki produkowane są przez fabrykę należącą do jej... rynkowego konkurenta.

źródło: Onet, foto: Shutterstock

Porada #1

Dzięki etykietom mamy łatwy dostęp do danych, które mogą pomóc przy wyborze opony najbardziej odpowiedniej dla naszego auta.

Czytaj więcej

  • Zimoaktywni.pl

  • Jak dobierać opony ?

  • Prowadzenie na śniegu

  • Hamowanie na lodzie

Forum